khodayilaw

مقاله ای حقوقی راجع به ابطال حق طلاق

پر بازدید ترین ها

فهرست مطالب

در بسیاری از برنامه ها و گردهمایی های مختلف، موضوع انواع طلاق و به ویژه طلاق توافقی و  فراگیر شدن این پدیده بحث شده است. بسیاری از زوجه در ابتدا ازدواج خود حق طلاق را به خانم می‌دهند، اما پس از مدتی به دلایل مختلف زوج تصمیم می‌گیرد که اقدام به ابطال حق طلاق نماید. به دلایل مختلفی که نیاز به تحلیل های تخصصی و علمی دارند؛ طلاق به یک پدیده فراگیر تبدیل شده و در هر صورت، باید به این واقعیت پذیرفت که در بسیاری از مواقع، زوجین ناچار به جدایی می‌شوند. در این شرایط، آگاهی از قوانین طلاق می‌تواند به آن‌ها در مدیریت بهتر روند جدایی و کاهش خسارت‌ها کمک کند. با دانستن این قوانین هم زنان و هم مردان می‌توانند مسیر خود را بهتر و با اطمینان بهتری بشناسند.     موضوع حق طلاق، از مسائل مهم و بحث برانگیز حقوقی هست که در سال‌های اخیر بیشتر از قبل به توجه افراد رسیده است. به علاوه، ابطال حق طلاق یک مسئله دیگر است که آقایان به دنبال یافتن راه‌حل مناسب برای آن هستند. بسیاری از آقایان از وکلای حقوقی و مشاوران درباره این مسئله سوال می‌پرسند که چگونه می‌توان حق طلاق را باطل کرد؟ در این مقاله، به بررسی قانون جدید حق طلاق خواهیم پرداخت. قبل از بحث درباره ابطال حق طلاق، باید تفاوت دو مفهوم “حق طلاق” و “وکالت برای طلاق” را مشخص کنیم. بسیاری از افراد این دو مفهوم را باهم تلقی می کنند و این باعث می شود که در روند رسیدگی به پرونده با مشکلاتی روبه رو شوند. در واقع، حق طلاق یک عبارت عامیانه است و در نظام حقوقی کشور ما وجود ندارد. در واقع، این مفهوم تنها به مردان تعلق دارد و زنان تنها در شرایط خاصی مانند سختی عصر و حرج، عدم پرداخت نفقه، مفقود الاثر بودن شوهر و غیره می توانند درخواست طلاق دهند. اگر زن به دنبال طلاق است، باید وکالت برای طلاق را اخذ کند. در واقع، مرد وکالت طلاق را به زن اعطا می کند. اما برای دریافت وکالت برای طلاق، شرایط خاصی باید برآورده شود و در غیر اینصورت، این وکالت اعتبار نخواهد داشت. بنابراین، وکالت برای طلاق و حق طلاق، دو مفهوم جداگانه اند و باید با توجه به شرایط و ضوابط مربوط به هر کدام از آنها، درخواست صحیحی را برای رسیدگی به پرونده ارائه داد.    

نوع اول:

برای پس گرفتن حق طلاق کار شما بسیار آسان خواهد بود، در صورتی که تفویض وکالت به زوجه از سمت زوج، مطابق با نکات و شرایط مختص به آن صورت نگرفته باشد. وکالت برای طلاق باید در سند ازدواج به صورت شفاف ثبت و مشخص شود. در این هنگام در صورتی که خانم شروط مزبور را در دادگاه ثابت نماید، قادر به گرفتن طلاق خواهد بود. با توجه به ماده 1119 قانون مدنی این موضوع به صراحت بیان شده: در صورتی که طرفین اقدام به عقد ازدواج نمایند، توانایی این را دارند که در هر شرایطی که موجب مخالف با مقتضای عقد مزبور نباشد، اقدام به طلاق نمایند. در مورد اول پس گرفتن حق طلاق بسیار آسان خواهد بود و در صورت تفویض وکالت به زوجه از طرف زوج، مطابق با نکات و شرایط مختص ب در صورتی که در سند ازدواج شرطی برای ابطال حق طلاق قید نشده باشد، زن می‌تواند با اثبات عدم انطباق شرایط زندگی با شوهر، درخواست ابطال حق طلاق را به دادگاه ارائه کند. در این حالت، وکیل ضروری نیست اما اگر زن وکیل داشته باشد، می‌تواند بهترین نتیجه را بدست آورد. در این نوع از ابطال حق طلاق، دلیل مهم این است که شرایط زندگی زن و شوهر با هم انطباق ندارد و به همین دلیل، زن قادر به تحمل زندگی با شوهر نیست. به علاوه، در این نوع از ابطال حق طلاق، دادگاه ابتدا باید صلاحیت این درخواست را بررسی کند و سپس بر اساس مستندات و مدارک ارائه شده تصمیم خود را صادر می‌کند.     نکته بسیار مهم لازم است که به این موضوع توجه داشته باشیم که وکالت برای طلاق را می توانید بعد از عقد نکاح نیز به زوجه دهید. در این هنگام مرد در طی سندی رسمی و جداگانه می‌تواند این توافق را در دفاتر اسناد رسمی تنظیم و حق آن را تفویض کند.  در این لحظه مرد به صورت جداگانه و در طی سندی رسمی این اقدام به تنظیم و حق آن را تفویض نماید که این توافق را در دفاتر اسناد رسمی می توانند انجام دهند. نکته ویژه این که در این مورد اگر وکالت بلاعزل باشد، امکان ابطال حق طلاق از سوی مرد وجود نخواهد داشت.    

چگونه حق طلاق را باطل کنیم؟

در بعضی از موارد سواستفاده زن از حق طلاق دیده شده و موجب پشیمانی مرد از دادن حق طلاق شده است. حال این سوال پیش می‌آید که چگونه حق طلاق را باید باطل کرد؟ برای باطل کردن حق طلاق، نیاز به یک سری شرایط مشخص دارید که این شرایط به نوع وکالت و شروط قید شده وابسطه است.در هنگامی که عدم عزل وکیل ضمن عقد منعقد شود، به این معنی که وکالت به در خواست هر یک از طرفین به هم نمی خورد، به همین علت، امکان عزل و کالت نیز وجود نخواهد داشت. برای باطل کردن حق طلاق شرایط مشخصی ذکر شده است و لازم به ذکر اسن که به نوع وکالت و شروط قید شده در آن نیز بستگی دارد. در هنگامی که عدم عزل وکیل عقد منعقد شده باشد، یعنی این وکالت به خواست هر یک از طرفین باشد امکان عزل و کالت حتی در صورت سواستفاده زن از حق طلاق وجود ندارد. در هنگامی که برای طلاق در ضمن عقد نکاح و در سند ازدواج نوشته شده باشد و جز شروط آن محسوب شود، تا هنگامی که نکاح باقی مانده و از بین نرفته باشد، مرد نمی تواند وکالت را باطل کند.  

وکالت بلاعزل طلاق چگونه باطل می شود؟

سوالی که ممکن است پیش بیاید، در زمانی که وکالت بلاعزل داده شده باشد، ابطال حق طلاق چگونه خواهد بود. در جواب این سوال باید گفت در زمان پشیمانی مرد از دادن حق طلاق مرد لازم است که به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرده و سپس یک وکالت دیگر برای طلاق به وکیل خود و یا یک شخص مورد اعتماد دهد. آشکار است که در این شرایط، دو وکیل وجود دارد، به همین دلیل بر اساس قانون، حدود اختیارات این دو فرد مجتمعا تفسیر می‌شود.  

باطل کردن وکالت طلاق بعد از نکاح

گاهی ممکن است برخی از زوجین، پس از عقد ازدواج و در دفاتر اسناد رسمی، نسبت به انجام مراحل وکالت برای طلاق اقدام کنند برای ابطال حق طلاق در این مواقع، لازم است که با توجه به مواردی که ذکر کردیم در سند وکالت اقدام کنید. در صورتی که وکالت بلاعزل باشد، شما امکان باطل کردن آن را ندارید. در غیر این صورت هم مرد می تواند با مراجعه به دفترخانه تنظیم اسناد، وکیل یا زوجه را عزل کند. در برخی از شرایط ممکن است بعضی از زوجین، بعد از عقد ازدواج در دفاتر اسناد رسمی، اقدام به انجام مراحل وکالت برای طلاق نماییند. در قانون جدید حق طلاق، برای ابطال حق طلاق لازم است، اقدام مورد نظرمان را با توجه به موارد ذکر شده در سند وکالت انجام دهیم. در صورتی که وکالت بلاعزل باشد، نمی‌توان آن را باطل کرد. اما در غیر این صورت مرد می‌تواند با مراجعه کردن به دفترخانه تنظیم اسناد، اقدام به ابطال حق طلاق نماید.