khodayilaw

یک مقاله حقوقی راجع به مالکیت تبعی

پر بازدید ترین ها

فهرست مطالب

مالکیت تبعی یکی از موضوعات بسیار مهم در حقوق است. اکثر افراد امروزه به دنبال این هستند که بدانند مالکیت تبعی یعنی چه و به همین دلیل در این مقاله حقوقی به این موضوع بپردازیم و شما را به طور کامل با این موضوع آشنا کنیم و انواع آن را نیز به شما معرفی کنیم، اگر شما نیز قصد دارید با این موضوع آشنا شوید، با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا بتوانید این موضوع را بشناسید.  

اهمیت و وجهه حقوقی این مالکیت

این موضوع یکی از ماده‌های پر اهمیت در قانون است که افراد بسیار کمی به آن دقت می‌کنند و به همین دلیل بعد از مدتی دچار مشکل می‌‍شوند. دانستن این قانون بسیار مهم در زندگی و جامعه کمک می‌کند تا اطلاعاتی داشته باشید و بتوانید مسائل کوچکی را خودتان برطرف کنید. این نوع از مالکیت در قانون مدنی ذکر شده است و همان‌طور که گفتیم از انواع مختلفی برخوردار است.

مالکیت تبعی یعنی چه

یکی از سؤالاتی که در ذهن اکثر مخاطبان و افراد مختلف به وجود آمده این است که مالکیت تبعی به چه معناست؟ به همین دلیل در این بخش به شما نکات مهم این موضوع را معرفی خواهیم کرد. این نوع مالکیت به اموالی اشاره دارد که به‌ عنوان مالکیت اصلی قرارداد ارث بیان می شود. قانون نیز به ‌موجب این امر، مالکیت بر محصولات زمین یا حیوانات ناشی از دستگیری مالک مرد را به رسمیت می‌شناسد. مالکیت رابطه‌ای است که به طور قانونی بین شخص و اشیای منقول و غیرمنقول وجود دارد و با اتکا به آن به خود اجازه دخل و تصرف در مال را می‌دهد. شارع اموری مانند تصرف در حقوق، ارث، عقد یا شفاعت را از اسباب مال می‌داند. مالکیت مال منقول یا غیرمنقول می‌تواند مستقیم یا غیرمستقیم باشد و یا از طریق مالکیت اصلی صورت گیرد که در این حالت به آن مالکیت ثانویه می‌گویند. قاعده فقهی، برای مالکیت تبعی، می‌گوید: «من ملک شیئا، ملک ما هو من ضروراته» و آن به این معنا است، کسی که مالک چیزی باشد، مالک نیازهایش نیز می‌شود. بر اساس این قاعده شخصی به ‌موجب بیع، هبه، صلح و… بر لوازم منقول یا  غیرمنقولی مالکیت پیدا کرد؛ صاحب ضروریات (لوازم عقلی و عرفی) آن نیز می‌شود و فرقی ندارد مال منقول یا غیرمنقول باشد.  
مالکیت نوع تبعی یعنی چه
مالکیت نوع تبعی یعنی چه
 

آشنایی با انواع مالکیت تبعی

تا به این بخش متوجه شدیم این نوع از مالکیت به چه معناست. همان‌طور که می‌دانید این نوع از مالکیت دارای انواع مختلفی می‌باشد و شناخت انواع آن بسیار مهم است. در این بخش به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت. می توانید این بخش را به ‌خوبی مطالعه کنید تا بتوانید  انواع این نوع مالکیت را بشناسید.

مالکیت نوع تبعی نسبت به زمین و محصول

یکی از انواع مالکیت نوع تبعی، نسبت به زمین و محصول است و در قانون 33 مدنی به آن اشاره شده است. در این ماده از قانون گفته شده است که اگر در زمینی محصول حاصل شود مالک آن همان صاحب زمین است و به این که محصول به‌خ ودی‌خود رشد کرده یا با عملکرد صاحب زمین به وجود آمده است، بستگی ندارد. در هر دو صورت مالک آن صاحب زمین است، مگر این که محصول از اصله یا حبه غیر حاصل شده باشد که در این صورت، محصول، در مالکیت صاحب اصله قرار می­گیرد. حتی اگر رضایت صاحب زمین هنگام کاشت، به دست نیامده باشد. بر اساس این قانون از انواع مالکیت تبعی، اگر در زمین کشاورزی یا غیرکشاورزی محصولی به وجود آید به‌ خودی‌خود، مالک آن محصول مالک زمین می‌باشد، اما اگر بذر و دانه کاشته شده در زمین بدون اجازه باشد یا شخص دیگری، نسبت به این امر، اقدام کند، رای نهایی مطابق با قانون متفاوت خواهد بود.  
انواع مالکیت
انواع مالکیت
 

مالکیت نسبت به نتایج حیوان

نوع بعدی از مالکیت، نسبت به نتایج حیوان است، این نوع مالکیت را می‌توان در ماده 34 قانون مدنی که مورد پیش‌بینی قرار گرفته است، مشاهده نمود. این ماده از قانون اساسی بر این موضوع اشاره دارد که نتایج حیوانات در نوع مالکیت به مادر بستگی دارد و هر کسی که صاحب مادر باشد صاحب نتایج نیز خواهد بود. بر اساس این قانون اگر حیوان نر یک فردی با حیوان ماده یک شخص آمیزش داشته باشد و حیوان بچه دار شود فرزند این حیوان به شخصی متعلق است که صاحب حیوان مادر است؛ اگر بخواهیم به‌ صورت خلاصه بگوییم؛ یعنی به ‌تبع مالکیت بر مادر، مالک بودن نتیجه نیز به او تعلق می‌گیرد. در کل مالکیت تبعی دارای دو نوع می‌باشد که بسیار مهم هستند و شناختن آن‌ها به شما کمک بسیار زیادی می‌کند.  
مالکیت اصلی یا تبعی
مالکیت اصلی یا تبعی
 

جمع‌بندی

مالکیت از مسائل بسیار پر اهمیت در قانون است که دانستن آن برای افراد جامعه بسیار ضروری می‌باشد و اگر در جامعه این مسئله را بدانید می‌توانید به ‌راحتی از حقوق خود دفاع کنید؛ انواع مالکیت تبعی وجود دارد که هر کدام برای کاری در نظر گرفته شده است. در قانون مدنی ماده 34 به مالکیت نوع تبعی نسبت به نتایج حیوان و در ماده 33 مدنی به مالکیت نوع تبعی نسبت به زمین و محصول اشاره شده است که هر دو این موارد از انواع قانون مالکیت هستند. امروزه اکثر افراد به دنبال به‌دست ‌آوردن اطلاعاتی درباره قانون مالکیت هستند تا بتوانند به ‌راحتی از حق خود دفاع کنند. در این مقاله به مالکیت تبعی یعنی چه پرداختیم تا عزیزانی که قصد داشتند با این قانون آشنا شوند آن را بشناسند و در زندگی از آن استفاده کنند. به ‌احتمال بسیار زیاد، برای اکثر جامعه این مسئله به وجود آمده است که از قانون مالکیت بخواهند جهت احقاق حق خود استفاده کنند.