khodayilaw

مشاوره حقوقی خانواده و آثار مثبت آن

پر بازدید ترین ها

فهرست مطالب

کمک گرفتن از مشاوره حقوقی خانواده در بسیاری از زمینه‌ها مسئله مهمی است؛ چرا که همه‌ی ما برای ازدواج، نفقه، مهریه یا حتی حل برخی از مشکلات خانوادگی به مشاوره خانواده نیاز داریم تا بتوانیم با مشورت با او مشکلاتمان را حل کنیم. در کل برای حل مسائل حقوقی، لازم است از چنین مشاوره‌هایی استفاده کنیم تا زودتر به نتیجه موردنظر برسیم. در این مقاله می‌خواهیم در مورد مشاور خانواده و همچنین مسائل حقوقی خانواده صحبت کنیم. با ما در ادامه همراه باشید تا در این زمینه اطلاعاتی را بدست آورید.

مشاوره حقوقی خانواده کیست؟

در هر خانواده‌ای هر فردی حقوق و مسئولیت‌هایی دارد که باید آن‌ها را انجام دهد؛ این یکی از مواردی است که در زمان ازدواج افراد باید به آن توجه کافی داشته باشند که در غیر اینصورت دچار مشکلاتی می‌شوند و برای حل مشکلات به مشاوره نیاز دارند. به بیان ساده، به فردی مشاوره حقوقی خانواده می‌گوییم که در مورد مسائل حقوق خانواده اطلاعات کاملی داشته باشد و بتواند در این زمینه به دیگران کمک کند. چنین فردی باید از مهارت و دانش حقوقی برخوردار باشد و حتی دارای تحصیلات آکادمیک باشد. برخی از مسائل و مشکلات خانوادگی ممکن است اصلا نیاز به داشتن و کمک گرفتن از مشاوره خانواده نداشته باشند؛ این در حالی است که برخی از این مشکلات پیچیده هستند و بدون مشاوره گرفتن به‌هیچ عنوان نمی‌توان آن‌ها را حل کرد. در چنین شرایطی لازم است که حتما از چنین فردی کمک بگیرد.  
مشاوره حقوقی خانواده
مشاوره حقوقی خانواده
  همان‌طور که گفته شد، از مشاوره حقوقی برای افرادی که سعی در حل و فصل اختلافات مربوط به والدین یا سرپرستی کودکان دارند، استفاده می‌شود. در نظر داشته باشید که این مشاوره با مشاوره روانشناسی متفاوت است و می‌تواند مسائل مربوط به خانواده را حل کند.

انواع مشاوره حقوقی خانواده

همان‌طور که در مقدمه گفته شد، در خصوص بسیاری از مسائل مانند: ازدواج، مشاوره دادگاه خانواده برای طلاق، نفقه، مهریه و… لازم است که افراد مشاوره دریافت کنند تا بتوانند مشکل خودشان را حل کنند.  
انواع مشاوره خانواده
انواع مشاوره خانواده
  لزوم استفاده از مشاور حقوقی معمولا در موضوعات زیر است:
  • تعهدات مالی زوجین مانند نفقه، مهریه و ….
  • مسائلی مانند حضانت فرزندان
  • مشاوره دادگاه خانواده برای طلاق و یا فسخ نکاح
  • استرداد جهیزیه
  • حق تمکین
  • درخواست تنظیم سند رسمی ازدواج
  • نحله
  • هدیه‌های دوران نامزدی
  • دعاوی حقوقی خانواده

لزوم استفاده از مشاوره حقوقی خانواده قبل از ازدواج

امروزه لزوم استفاده از مشاوره خانواده قبل از ازدواج زیاد است؛ چرا که بیشتر از گذشته آمار طلاق در ایران گسترش پیدا کرده است. اگر افرادی که قصد ازدواج دارند با آگاهی کامل نسبت به حقوق و تعهدات خود برای این امر قدم بردارند، قطعا می‌توانند زندگی بهتری داشته باشند.  
مشاوره حقوقی قبل از ازدواج
مشاوره حقوقی قبل از ازدواج
  یکی از مسائل مهم در این زمینه که ممکن است برای زوجین بعدها دردسر ساز شود، مسائل مربوط به مهریه است که حق مسلم زن است و زوج باید آن را به زوجه بپردازد. به‌طورکلی زوجین قبل از ازدواج و جاری شدن خطبه عقد باید از مشاوره حقوقی استفاده کنند تا بتوانند با آگاهی تصمیم بگیرند و وارد زندگی مشترک شوند.

وظایف یک مشاوره حقوقی خانواده چیست؟

اصلی‌ترین وظیفه یک مشاوره حقوقی تنظیم متن قراردادها و نظارت بر روند پرونده است. کسی که در این زمینه آگاهی و تخصص لازم را داشته باشد، می‌تواند در زمینه‌های مختلف مانند امور خانواده مانند: طلاق، ازدواج، نفقه، مهریه و… به افراد کمک کند تا بتوانند مشکل خودشان را به‌بهترین شکل ممکن حل کنند. در نظر داشته باشید که بدون وجود چنین مشاوره‌هایی حل مشکلات شما ممکن است خیلی زمان‌بر باشد و همین موضوع در بسیاری از موارد مانند ازدواج ممکن است باعث شکست شود؛ چرا که آگاهی لازم را ندارید. چنین افرادی می‌توانند به دیگران در پیگیری دعاوی افراد به آن‌ها کمک کنند و به آن‌ها مشاوره‌های لازم را ارائه دهند. با وجود مشاوره خانواده شما می‌توانید مشکلا خودتان را در کمترین زمان ممکن حل کنید و حتی انجام مراحل اداری و حضور در دادگاه‌ها در کمترین حد ممکن خواهد بود؛ چرا که این فرد با دانش و تخصص خود می‌تواند روند بررسی پرونده شما را در دست بگیرد.  
وظایف مشاوره خانواده
وظایف مشاوره خانواده
  علاوه بر همه‌ی این موارد گفته شد، کمک گرفتن از چنین مشاوری می‌تواند باعث جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی شود.

مشاوره دادگاه خانواده رایگان

در برخی از موارد به دلیل فوری بودن مشکلی که دارید یا حتی به دلیل نداشتن وقت، فرصت مراجعه به دادگاه را نداشته باشید، در چنین شرایطی می‌توانید از مشاوره دادگاه خانواده رایگان استفاده کنید. به‌این منظور باید با موسسات حقوقی که در این زمینه فعالیت دارند، تماس بگیرید.

مشاوره حقوقی حضوری و تلفنی

یکی از خدماتی که هر موسسه حقوقی انجام می‌دهد، مشاوره حقوقی حضوری است. افراد با مراجعه به چنین موسسه‌هایی به‌راحتی می‌توانند پرونده خود را در اختیار مشاوره حقوقی قرار دهند و با مشورت و راهنمایی او بهترین تصمیم را برای حل مشکل خود بگیرند. تجربه و شخصیت وکیلی که پرونده شما را در دست دارد، می‌تواند باعث موفقیت آمیز بودن روند بررسی پرونده شود. یادتان باشد که شما باید قبل از انجام دادن هر اقدامی به مشاوره حقوقی مراجعه کنید تا بتواند به شما کمک کند که در مسیر درست قرار بگیرید و بهترین تصمیم را بگیرید. علاوه بر این، مشاوره حقوقی تلفنی هم وجود دارد و کمک کردن از چنین مشاورانی هم باعث صرفه‌جویی در وقت و هم هزینه‌های شما خواهند شد. برای آن دسته از افرادی که اطلاعاتی کمی در مورد مسائل حقوقی دارند و می‌خواهند در لحظه تصمیم بگیرند، بهترین گزینه استفاده از مشاوره حقوقی خانواده به صورت تلفنی است.

سخن پایانی

همان‌طور که برای سلامتی‌مان و وجود برخی از بیماری‌ها، به پزشک مراجعه می‌کنیم، برای حل مشکلات خانوادگی‌مان هم به کمک گرفتن از یک مشاوره نیاز داریم تا بتوانیم بهترین تصمیم را بگیرید؛ به‌خصوص در مورد مسائلی مانند ازدواج یا طلاق! بسیاری از مشکلات زندگی ما پیچیده هستند و برای تصمیم‌گیری آگاهانه در مورد حل این مشکلات و مسائل حقوقی خانواده ما به مشاوره حقوقی خانواده نیاز داریم. این مشاوره حقوقی در بسیاری از ممکن است به صورت تلفنی یا حتی آنلاین باشد که برای افرادی که به مسائل حقوقی آگاهی ندارند، شاید مشاوره تلفنی گزینه بهتری باشد. پیشنهاد ما به شما این است که در این زمینه از وکلای خبره کمک بگیرید تا بتوانند به شما کمک کنند مشکلات خوتان را به بهترین شکل ممکن حل کنید.